Coaching on-the-job is een zeer effectieve manier om vaardigheden te trainen in de praktijk. We kijken en luisteren mee op de werkplek. We houden de medewerker een spiegel voor, bespreken het gedrag wat de medewerker laat zien en vergelijken dat met het gewenste gedrag. Altijd vanuit een positieve, oplossingsgerichte visie: verder bouwen op eerdere successen, talenten inzetten om gestelde doelen te bereiken, de medewerker zelf oplossingen laten verzinnen en eigenaar laten worden van zijn/haar eigen ontwikkelingsproces.

De medewerker wordt bevestigd in de activiteiten die hij/zij al goed doet en krijgt zeer specifieke en individueel gerichte tips en feedback om de eigen handelswijze verder aan te scherpen of opnieuw vorm te geven, waarbij de voortgang in beeld gebracht wordt.

Welke voordelen biedt Coaching on-the-job?

De coach ziet de medewerker in de werksituatie en kan daar meteen praktische toepasbare feedback op geven.

Verandering van gedrag/toepassen van het geleerde vergt tijd en heel veel oefenen. Door de medewerker gedurende een langere periode hierin te begeleiden blijft de focus en wordt het verankeringsproces bevorderd.

De medewerker leert d.m.v. de feedbackgesprekken en mede opstellen van het plan van aanpak (in opdrachtvorm), eigen verantwoordelijkheid te nemen in het verder ontwikkelen van vaardigheden en het inzetten van zijn/haar talenten.

Wat levert het op?

Borging van de vernieuwde inzichten en verworven vaardigheden bij de werknemer, welke aansluiten op de gewenste klantbeleving binnen de organisatie.

Van de coaching on-the-job sessies wordt een kort verslag gemaakt, wat inzicht geeft in de behaalde resultaten en handvaten biedt voor de leidinggevende om de medewerker verder te begeleiden.